Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Robesömnad del 3 (dekoration)

Av Andrea - 6 januari 2011 17:22

Hm, mitt senaste inlägg blev ju sådär lagom flummigt...ska försöka bättra mig!


Titlarna kommer vara ganska tråkiga, men det kanske är lika bra för att hålla ordning på allt. Hm, vem vet, tillslut kanske det landar på Robesömnad del 27. Jäklar också. :D


Nå, idag har jag utöver en viss självömkan över mitt halvsjukliga tillstånd börjat fixa med dekorationerna. Efter att ha klippt bort 15 meter bård och sen 15 meter stadkant så har jag nu två stora fina rullar med bård och två rullar med stadkant och lite info om tyget. 

"Tobias Langs mönster från Anno 1780 *Original: Gotlands Fornsal * Produktion: Barbro Sandell * Tryck: Rydboholms"


  


Åh, Gud vilken kass bildkvalitét! Man tycker ju att det borde bli bättre bilder när programmet tar så jäkla mycket av datorns kapacitet, men icke. Kanske lika bra att ta med systemkameran och lägga in och förminska, det lär nog ta lika lång tid som att använda det där programmet. :P


Nog med mellan/utfyllnadssnack. 

Jag har funderat på hur jag ska göra dekorationerna, själva designen och vikandet har jag redan bestämt, det jag funderar på nu är hur jag ska göra med bårdens kanter.

Ska jag vika in en gång och sy? Eller göra en ordentlig fåll? Problemet med de alternativen är att tyget förlorar mycket rörlighet, speciellt efter jag har sytt på det flätade bandet jag ska ha. 

Jag kom sen och tänka på en blogg och ett inlägg där författarinnan skriver:  


"I realized that there was in fact a number of things I could still do towards finishing this dress before my pinking tool arrives "


Bloggen med direktlänk till inlägget: http://brocadegoddess.wordpress.com/sack-dress/


   

Pinker är alltså en stans, och här har hon stansat kanterna på sin dekoration. Det här håller alltså sig från att fransas och då kom jag och tänka på min fina mamma, eller snarare på en av hennes tygsaxar. Hon brukar använda den när hon inte orkar sicksacka och den klipper ett sicksackmönster i tyget. Ungefär samma sak som stansen brocadegoddes använder. Det kanske funkar utmärkt tänkte jag och testade på en bit stadkant. 


Jag utsatte biten för lite olika sorters förväntade slitage och det enda som hände var att vissa småbitar tråd (varp kanske) föll bort, men biten behöll sin form och gick inte sönder. 

Nöjd satte jag mig och började klippa en lite längre bit test som jag sen sydde flätat band på. 
Bandet är av samma sort som den rullen jag fått låna av Rosmarie, men vi hade en liten bit hemma sen tidigare projekt. Då slapp jag betala något för mitt projekt.

Band på varje sida, sen började jag nåla ihop dekorationen i små veck som jag sett på bevarade klänningar.  


  

Klänningen på bilden är en svensk klänning från 1780-talet, den är sydd efter snittet i Kung Gustaf III:s nationella dräkt som lanserades 1778 (åtminstone mansdräkten lanserades då). 

Den är en del av Nordiska Museets utsällning "Modemakt" och en digital databas går att finna på den här adressen:

http://modemakt.se/modedatabas/popup-modemakts-modedatabas.html


Den lilla provbiten sydde jag sedan fast på en annan spillbit från stadkantsrullarna och resultatet ser ut såhär:


 



   

Jag är en nöjd tjej.

Nu ska jag bara göra samma sak med bården och sen sy dit det på kjoldelen. Jag hoppas få det gjort så snart som möjligt.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards