Direktlänk till inlägg 12 mars 2011

Planering

Av Andrea - 12 mars 2011 17:41

Idag insåg jag att jag har både utställning och projektredovisning om två veckor och det satte en del eld i baken på mig. Jag bestämde mig för att jag inte har möjlighet att vila handleden mer - jag började alltså sy och skriva på min rapport (med minsta möjliga belastning på handleden). 


Allra först började jag med att sammanställa en lista på vad jag har kvar att göra på dräkten;

  • Fålla nederkanten på petticoat och robe
  • Sy ihop livdelen med kjoldelen på roben
  • Dekorera robe-livet
  • Sy på blommor på robe-kjolen
  • Sätta spets i halsringningen på särken

Inte så mycket i skrift, men ganska mycket när det kommer till att sy. Åtminstone fållandet och ihopsyendet, resten är ganska lugnt tidsmässigt. 


Petticoaten är lagom snart färdig som ni säkert har förstått nu och den får ett alldeles eget inlägg när den är hundraprocentig. 


Jag har gjort ett utkast på hur jag vill att det ska se ut i skolans monter när jag ställer ut och det ser ut ungefär såhär;




   1. Det här är en lista på vad allt är, jag kommer ha numrerat alla saker som sitter uppe och på den här listan kommer jag förklara vad sakerna används till.

    2. En låda på vilken det ligger en utfälld solfjäder och en eller ett par ihopfällda plus ett par vita strumpor.

    3. En bildserie på i vilken ordning man klär på sig underkläderna.

    4. Det här är en bild på ett par pocket hoops eftersom man inte kommer se mina pga att dom är under kjolen. 

   5. Här hänger en bit av tyget jag använder till klänningen.

    6. En stråhatt och en ficklomma (antingen syr jag en odekorerad eller om mamma blir färdig med den hon håller på med till mig).

    7. En låda där det ligger halsband, armband och tygblommor och något mer om jag kommer på något extra. 



Om ni som läser kommer på något jag har glömt så kommentera gärna och berätta vad ni tycker!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards