Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Petticoat

Av Andrea - 8 mars 2011 21:12

Idag har jag börjat ordentligt på min petticoat. Jag har varit lite busig när det gäller den, eftersom jag faktiskt har vänt på tyget för att få så stor fållvidd som möjligt utan skarvar.

Jag har alltså lagt tyget på bredden istället för på längden, eller vad man ska säga. Det innebär att mönstret hamnar på andra hållet i kjolen, men jag tror inte att någon kommer upptäcka det utan närmare granskning, det är inte så fruktansvärt osymmetriskt. 


Fållen i petticoaten blir sammanlagt 405 cm och jag har sytt dit en skoning på den, precis som på roben. 

Min första underkjol består av två sammansydda stycken som är lika vida och slitsarna sitter i sömmarna. I den jag gör nu så får jag klippa slitsar eftersom de enda sömmarna sitter ganska mitt bak. 


Kjolen är inte jämnlång, utan mitt fram och mitt bak är 108 cm från midja till fåll och sidorna är 115 cm från midja till fåll eftersom i sidorna behövs det mer längd pga hoopsen. Det ska ju ut över dom istället för rakt ner. :)


Nu sitter jag och lägger en massa veck. Krävs många nålar. 

"Framstycket" kommer vara 40 cm brett i midjan och bakstycket 50 cm. Dom knyts ju sen omlott, som jag visar i ett inlägg långt långt ner. :)


 


  

Nu skriver jag inte mer, måste vila handleden hihi!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards