Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Robesömnad del 6

Av Andrea - 9 februari 2011 17:44


Nu var det ett tag sen jag skrev...attans med. ;)


Livet är i nuläget nästan helt färdigt, det som saknas är 15 cm söm som binder ihop ena ärmen med ärmhålet. Den påminner faktiskt lite om 1200-talets halvt isydda ärmar... 
Jag har inte tagit så mycket bilder och det är väldigt synd, men jag ska beskriva varje steg ändå


  1.  Jag la ut delarna på tyget så att det skulle bli snyggt när jag sydde ihop det, sen klippte jag ut alla delar till livet. Först i det yttertyget och sen i fodret. 
  2. Steg två var att sy fast snedremsa på avigsidan av fodret, det blev kanaler för de skenor som finns i livet. Sammanlagt åtta stycken, två i framstyckena och sen en i varje bakstycke. 
  3. Efter det sydde jag ihop varje foderdel med sin respektive ytterdel, men lämnade en liten bit så att jag kunde vända det rätt. Sen petade man till allt ordentligt så att det ser ut som det ska. 
  4. Nu sydde jag ihop delarna med små kaststygn, jag började med att sy ihop respektive sidas bakstycken med varandra, sen mitt bak, sen framstyckena i bakstyckena, axelsömmarna och sist ärmarna. De delar som kommer vara "fria", dvs halslinningen och mitt fram, syddes det stickningar i för att tyget skall hålla sig på plats. 
  5. När jag har sytt i den sista biten av ärmen så kommer jag att peta in skenorna, sy ihop nederkanten och sen sy fast kjolen till livet.

MEN! 

Min handled har börjat bråka rätt ordentligt med mig så jag kommer tyvärr inte kunna sy något för hand på ett tag. Det får alltså vila, vilket leder till att jag sinkas rejält i mitt arbete mot tidsplanen. 


Det jag kommer göra nu är att sy petticoaten till största del på maskin, jag börjar redan ikväll, och sen kommer jag att vänta någon vecka innan jag fortsätter så att handen kan läka ordentligt.


Jag kommer även leta information och arbeta med min andra frågeställning, om kulturen på 1700-talet och börja skriva lite på min projektrapport. Jag kan ju skriva fram till dit jag är nu. Imorgon ska jag prata med min handledare om mitt problem hade jag tänkt - hoppas det löser sig. 


 



 


   


 



 


 


 


   



Hm, har man blivit gammal eller vad? Nä, det var faktiskt så att jag brukade sy med händerna precis under näsan för att jag skulle se det stort (sjukt jobbigt för handleden), men så fick jag mammas förstorande glasögon. Perfa!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards