Direktlänk till inlägg 10 maj 2012

1700-talskorsett nr 2

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! 
Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning tillsammans med Liz så då passade vi på att skriva ner måtten. 
Jag följde samma steg som sist, om ni vill veta närmre så får ni gärna kika i kategorin "Korsett". :)


Materialet till korsetten är följande:

  • Oblekt linne till mellandel
  • Rosa polyester"brokad" till yttertyg
  • Vit bomull (lakansväv) till foder
  • Industristraps till styvning (utom runt snörningen där det är fjäderstål)
  • Snedslå i bomull och satäng 


Här följer en liten bildredovisning, med korta förklaringar.




Första mönsterskissen - med den alltid närvarande tekoppen. ;)


 


Mönstret färdigt 
 


 
Delarna utklippta och sammanfogade i sidorna, sicksackning


 
Sicksackning klar


 


Kanaler sydda och styvning iträdd.


Här slutade jag av någon anledning ta bilder. Närbilden på yttertyget har jag tagit idag och bilderna på den färdiga korsetten har Tove tagit och jag lånat från hennes blogg. :)


 



   


 

   


Jag är nöjd med resultatet - det var kul att göra en till korsett för det gick mycket lättare och snabbare än vad jag trodde att det skulle göra. Tove är nöjd och det är det allra viktigaste. Det var ju det som var meningen! :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Av Andrea - 28 mars 2011 14:02

Under förra veckan hade jag en liten utställningen i montern i skolans entré. Här kommer lite bilder från den.                          Jag är nöjd även om folk inte verkade förstå att det var underkläder. Jag hade trot...

Skapa flashcards