Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Projektvecka

Av Andrea - 30 oktober 2010 00:30

Sådär i slutet av projektveckan är jag väldigt nöjd med mitt arbete. Jag har gjort det jag planerat och sen även lite till. 


Jag är alltså färdig med min toile och illvägagångssättet såg ut såhär;

Först började jag med att göra en skiss på ett papper med mina mått och utklippt ser mönsterbitarna ut såhär:


  


Efter det så förde jag över mönsterbitarna till en bit lakansväv, två av varje förstås, och klippte ut med god sömsmån. Sen gjorde jag vad var man och kvinna skulle gjort; jag tog en kaffepaus. 


  


Efter koffeinet kommit ut ordentligt i systemet så sydde jag ihop bitarna och sen snörde Liz på mig min korsett och vi satte på mig provdelen. Antingen hade jag sytt lite slarvigt, eller räknat fel för den blev lite förstor, men det ordnade Liz genom att nåla in där det behövdes. När jag blivit färdignålad tog jag av mig toilen, sydde om den och testade igen. Liz nålade det som behövdes och så fortsatte vi tills den satt perfekt.


  


  


Då klippte jag ut alla dela längs med sömmarna och så vips hade jag ett mönster!

Såhär ser de utklippta delarna ut:


  


Sen mitt färdiga mönster på mönsterpapper, och sen en jämförelse där jag lagt mina tygbitar på originalpappersmönstret, dvs jag ritade själv.


  


  




Jag har även börjat med ett par pocket hoops som ska vara under kjolarna för att den ska få vidd. Först gjorde jag en miniatyrmodell för att se om mina konstruktionstankar stämde. En hoop består i princip bara av två rektangulära stycken och en halvoval som man sen syr ihop. 

Meningen är att de ska se ut såhär;


  


Jag tror jag har fattat hur man ska göra, så jag var och köpte bening hos Rosmarie i stan. Hon hade inte riktigt det jag behövde, en 5 mm bred grej som inte är så fruktansvärt böjlig, men hon hade en som var ganska tunn och 1 cm bred. Jag gjorde helt enkelt så att jag köpte den breda och vek den på mitten och sydde ihop. Enkelt och gick relativt fort. 


  

Inte världens bästa bild, men så går det när man inte orkar. Bakgrunden är det tyget jag nu bestämt mig för att ha som yttertyg i min korsett. Det var mamma som kom med det en dag och jag blev ju såklart jätteglad. Helt okej liksom. Det ska ju ändå inte synas, men även om det gör det så kommer ingen spotta på mig (hoppas jag). :P


Jaja, nu orkar jag inte mer, och säkerligen inte ni heller. För att ni var så duktiga och orkade läsa så här långt ner så får ni en present i form av en länk till "Kyoto Costume Institute Digital Archive", deras bildarkiv på internet. NAJS! 


http://www.kci.or.jp/archives/digital_archives/index_e.html





Åh, förresten, ledsen för att det blev ett sådär halvtorrt inlägg. Ni vet fattigt på skämt. Orkade inte riktigt anstränga mig idag. Hehe



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards