Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Mönsterkonstruktion

Av Andrea - 17 oktober 2010 12:48

Igår var jag hos Liz igen för lite handledning när det gäller mönsterkonstruktionen till min skräpklänning/toile som jag ska göra under projektveckan. 


Jag ska alltså göra en klänning först i lakansväv, för att se hur mönstret blir och ändra där det inte passar och liknande. Igår började jag då med att förstora upp mönstret i min Patterns of Fashion. Klänningen jag utgår ifrån är denna:


   


Jag skall sy den så att jag kan välja att ha den uppsatt som en polonaise, men även så att jag kan använda den som en vanlig anglaise. 

Jag har ingen bild på mönstret som det ser ut i boken, så det får jag ta i ett senare inlägg. 

Det första man gör är att ta sina mått med korsetten på. Detta hjälpte Liz mig med så det skulle gå smidigare. Sedan satte jag mig ner med mönsterpapper och började skissa. Jag utgår från en rektangel vars bas och höjd är de största måtten på respektive mönsterdel. I fallet nedan är det livlängden och bystvidden(/4). Delat på fyra är det för att framstycket är en fjärdedel av den färdiga klänningens bystvidd. Sedan är det bara att rita ut streck för där de andra måtten är, som midjevidden, mitt på axeln och så vidare.


På en 1700-talsklänning sitter inte axelsömmen på samma ställe som våra morderna kläder, utan den sitter en ner på ryggen, som ni ser om ni kollar på klänningsskissen ovan. 

När jag gjort alla streck så är det dags att börja höfta fram en bild av den färdiga mönsterdelen, baserat på mina mått och på hur delen ser ut i mönsterskissen. Ärmhål baserade jag på ett basmönster jag har sedan innan, det är alltså basärmhål som jag vet funkar på mig. 

Skissen här under är _inte_ det färdiga mönstret, det inte _inte_ skalenligt på något sätt, utan bara en principskiss så ni förstår vad jag menar.

  


Jag gjorde likadant på de andra mönsterdelarna i livet, gjorde en rektangel utifrån mina mått och sedan ritade jag ut mönsterdelarna i rektanglarna. 

Nästa gång ska jag klippa ut mina mönsterbitar och föra över dom på mitt skräptyg, i det här fallet ett gammalt trasigt lakan, och börja sy ihop det. Lätt som en plätt.
Sedan kommer det viktiga, jag ska prova ut mönstret och se om det blev bra.


Det bästa med att göra en toile är, förutom att alla missar man gör begås i ett skräptyg och inte det riktiga, att man sedan när toilen är färdig har ett komplett och fungerande mönster! :D 


Jaja, jag ska försöka komma tillbaka till Liz så snart som möjligt, jag mitt nöt lämnade grejerna hos henne inatt istället för att ta med dom hem. :P


Det här inlägget får avslutas med en länk till en underbar, norsk 1700-talsblogg och ett par bilder på fina, bevarade klänningar. 


http://destinee-depaul.blogspot.com/


 



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards