Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Kjoltest

Av Andrea - 13 september 2010 19:38

När jag var i Karlskrona fick jag se hur kjolarna var konstruerade, det är en väldigt fiffig konstruktion där ens midjemått inte spelar någon större roll.


Igår när jag kom hem från Karlskrona var jag så uppspelt och peppad att jag direkt tog fram första bästa tyg för att testa göra min egen kjol. Det blev ett gammalt, halvgenomskinligt tyg som jag fått av mormor som fick sätta livet till. 
Jag klippte ut två stycken, 1,5 m breda, sen mätte jag hur långt det var från mitt ena höftben, bakom ryggen till nästa höftben (50 cm). Nu började jag vecka ihop de två tygstyckena så att de blev båda 50 cm breda. Nästa steg är att sy ihop dem i sidosömmarna upp till 20 cm ner från kanten så att det blir slitsar i båda sidorna. Efter det skall jag ta två band, ca 120 cm långa, som jag syr fast i överkanten på det veckade tyget. Ett på framstycket, ett på bakstycket. Fållar och sånt finns redan på tyget fiffigt nog, så det slipper jag.  


När jag är färdig med kjolen ska jag komma på något bra sätt att visa konstruktionen för er (undrar förresten om det är någon som läser min blogg).

Här är en bild på de två styckena och det jag veckan än så länge:


  


Avslutningsvis; jag glömde bort i förra inlägget att berätta vad en ficklomma är.

Det är en lös ficka/påse som man knyter runt midjan under kjolarna, till att lägga saker i. Hittar ingen bild just nu, men återkommer och ändrar i inlägget när jag hittat en. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards