Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Sammanfattning Karlskrona

Av Andrea - 13 september 2010 18:39

Igår var jag som sagt i Karlskrona och j*vlar vilken inspiration det gav mig!
Jag var hos Åsa, som var väldigt trevlig och snäll, och hon berättade en del för mig, visade böcker, berättade hur hon gjort med sin dräkt, gav mig namn på olika dräktdetaljer och berättade om några av sina teorier.

Några böcker och länkar hon tipsade om:
Costume Close-Up
Clothing Construciton & Pattern
1750-1790
Linda Baumgarten

Costume in Detail:
Women's Dress 1730-1930 

Nancy Bradfield

http://www.sandelldesign.se/
En dam på Gotland som gör tygreplikor.


http://www.smoke-fire.com/

Amerikanskt företag som säljer 1700-tals grejer.


Jag har sammanställt en lista på vad jag kommer behöva ordna/göra och här är den:

- Särk
- ev. Stomacher

- Underkjol

- Panier

- Petticoat (Kjol)

- Robe

- Skor

- Finchy/Fichu
- Strumpor

- Ficklomma

- Hatt


Särken har jag mönstret färdigt på, eller snarare en principskiss, men det ska inte bli så svårt eftersom jag gjort i princip samma sak ganska många gånger innan. 


Stomacher är ett trekantigt, ofta rikt broderat,  stycke som man använder såhär: 


  


Jag har fått veta hur man gör en enkel 1700-talshatt genom att använda  bordstabletter och jag har fått veta vad en fichu är. 
Fichu är som en tunn sjal du har för att dölja urringningen, det är det som syns runt halsen på bilden med stomachern.  

Min fichu ska jag göra utav ett tunnt tyg jag fått av min mormor, ett tyg som kommer från min mormors mors bröllopsbutik. Här är en bild på tyget som skall fållas innan det används. 


  


Åsa berättade även att med ca: 110 cm tygbredd kommer det gå åt 8 meter tyg till en robe med matchande petticoat, vilket är mycket mindre än jag beräknat. 
Hon visade hur kjolarna var konstruerade på 1700-talet, både underkjolarna och de som syntes ut och gav mig belägg för det (belägg finns i bl.a Costume Close-Up). Hon berättade vad som var typiskt svenskt; att ha en stor rosett mitt fram på dräkten och någon form av påsytt band på högerärmen.
Hon rekommenderade mig att köpa spets och även strumpor från USA, det finns finare spetsar därifrån som liknar mer de som var vanliga på 1700-talet. Det som gällde på den tiden var väldigt tunna spetsar, skira spetsar som är byggda på en tyllbotten eller vad man nu ska kalla det.


Jag fick testa hennes "fin-dräkt" som var gjord i en ljusblå sidenbrokad som jag blev väldigt förtjust i. Jag tror dock att jag kommer göra min i bomull, jag har även snävat till min tidsperiod till 1760-1780, det är då det jag gillar främst förekommer. 


Om en liten stund kommer det ett till inlägg om kjolen jag syr! 

 
 
Andrea

Andrea

15 september 2010 17:38

TEST

http://andrea1700.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards