Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Korsettsömnad del 6 och lite annat

Av Andrea - 5 september 2010 20:54

Tjolahopp i lingonskogen!


Nu har jag haft första projektlektionen, hände inget mer än att jag skrev min projektidé och fick en loggbok. Loggboken ska jag ha när jag har något att skriva om som inte riktigt passar att skrivas på en blogg. Projektskissen/idén så skrev jag ner vad jag ska göra, samt mina frågeställningar.


Mina frågeställningar blev tillslut dessa två:
- Kan man sy en 1700-talsdräkt med moderna medel?
- Hur såg kulturen i Sverige ut under senare delen av 1700-talet?


Det är dessa två frågor jag ska arbeta med fram till vecka 7 då vi har redovisningar och allt ska vara färdigt. Det kommer att bli roligt att arbeta med båda frågorna, det ska bli intressant att lära mig mer om kulturen i Sverige under den tiden min dräkt kommer ifrån så att man kan föra sig bättre i den.


Jag har tagit kontakt med Rolf Johansson i Carlscrona Rediviva som har gett mig lite namn och nummer till några som kan hjälpa mig med min dräkt. 
Carlscrona Rediviva är en 1700-talsförening som riktiat in sig på främst 1780-talet, den Gustavianska eran här i Sverige. De har lite olika träffar, ex kurser i brodyr, perukmakeri och matlagning samtidigt som de har träffar när de klär upp sig och låter allmänheten titta på vad de håller på med. 


Min korsett är nästan färdig, det jag har kvar nu är att klippa av de utstickande benen och kanta den med ett linneband. 


De två kanalerna jämte snörhålen är benade med stål för extra stadga, stålet är fjäderstål som egentligen är rensband till avlopp.
När man knipsar av bandet till rätt längd blir änden supervass och det kommer äta igenom tyget om man inte trubbar till det lite, vilket jag valt att göra med formplast. Plasten värmde jag i kokande vatten tills det blivit genomskinligt och sedan formade jag det runt ändarna på stålbanden.


Här är en bild på förpackningen och på ett färdigt ben. 


Jag kantade tillslut alla snörhål och blev färdig till att prova korsetten:


    

Här med en renässanskjol för att se hur midjan blev. Jag kommer att ta en bättre bild med nederkanten med när jag har på mig en kjol under så jag slipper stå i strumpbyxor som jag gjorde här. 


Jag är väldigt nöjd, det jag har kvar är att klura ut någon form av axelband och att då klippa av strapsen. Det sista jag ska göra, om jag vill, är att lägga på de där två tygstyckena jag skrivit om innan. Ett lager linne till på insidan och en fin brokad på utsidan. 


För att slippa sy fler snörhål kommer jag nog fuska lite och ha kvar det som det är från det sista benet innan snörningen, så att de nya tygerna slutar där.


Jösses, jag är helt slut. Var uppe till klockan fem igår, spenderade mesta delen av dagen hos Liz både idag och igår. En väldigt bra hjälpreda den dära tjejen.


Nu ska jag börja fundera på hur jag ska göra min särk, för det blir som sagt nästa projekt.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 10 maj 2012 00:45

Jag har gjort en till korsett! Den här gången blev det en överraskningspresent till Tove som fyllde år i februari. Det var lite krångligt att få måtten utan att Tove misstänkte något, men som tur var så gjorde Tove en toile till en 1300-talsklänning ...

Av Andrea - 30 december 2011 18:32

Efter långa månader utan 1700-tal har inspirationen kommit smygande som en hustomte runt knuten, väntandes på julgröten. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna utöka dekorationerna på min klänning jag sydde i våras. Tanken har hela tiden varit ...

Av Andrea - 9 september 2011 19:07

Nu är det ju tyvärr så här att mitt projektarbete är färdig och därmed har syftet med den här bloggen dött lite. Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta uppdatera så fort jag gör något nytt - det kan jag GARANTERA! (:   Nu vare j...

Av Andrea - 19 juni 2011 23:15

Nu har jag tagit studenten och därmed gått på studentbal. Vilket spektakel alltså.  Det togs hur många bilder som helst av bland andra men syster och min mamma.Det innebär att jag har väldigt många fina bilder på min klänning, vilket leder till ett...

Av Andrea - 29 mars 2011 11:17

Idag har jag projektredovisning!  Önska mig lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards